20 May 2009

Otantik akşam yemeği


Sarı renkli pilav ve ilginç lezzette az kavrulmuş sebzelerle baharatlı bir tavuk. Aslında bir Türk menüsünden tek farkı fazla yağda kızartılmamaları ve bol baharatlı tatları.
Yukarıdaki çiçek ise bir enginarın bütün haşlanmış halinden elde edilen müthiş görüntü ve lezzet. Derya baykalın programında Cemal Türkan'ın anlatımı ile ilk kez enginar pişirdim. Çok sağlıklı buldum tarifini zira enginar sadece haşlandı ama lezzeti 10 numara kesinlikle. Sunumu ise Derya Hanım önerdi, ben de hemen hiç enginar sevmeyen eşime sundum belki görüntüye kanıp yer diye ama nafile, sadece iki yaprak tattı. Cemal Türkan'ın tarifine buradan ulaşabilirsiniz. Sadece enginarı çiçek gibi haliyle yıkıyor ve sapı hemen kestiğimiz kısmına bir dilim limonu kabuğu altta kalacak ve içi sapın kesildiği kısma değecek şekilde bir ip yardımı ile bağlayıp enginarı suyla haşlıyoruz. Bu kadar basit, bir de sosu var ama ben sossuz daha çok sevdim. Belki de kendi damak tadıma göre bir sos geliştiririm, bu aralar enginar mevsimiymiş bol bol pişireceğim kesin. Gelelim pilava ve yemeğimizeee...
İran Pilavı; Yasemin pirincini kullanmanız önerilir, İranlı bir arkadaşımın annesinin bize bol bol pişirdiği bu pilavın tadı hala damağımda ama onlar da şu müthiş kokulu yasemin pirinci kullanırlardı. Yasemin Pirincini beş kez yıkayın, çünkü yasemin pirinci çok nişasta dökermiş, bunu da Semen Zihnioğlundan öğrenmiştim yine Derya Baykalın programında yapmıştı bu hafta.
Ben yasemin pirinci bulamadım evde bu yüzden normal pirinçle kendi ölçüme göre yaptım. Ölçüm 1 bardak pirince 2 bardak sudur normalde ama bu pilavda pirinci kavuruyoruz bu yüzden kavrulan pirinç daha çok su emeceği için ölçünüzü yarım bardak arttırın siz de. Kaynattığınız suyun içine bir tutam safran demleyin yoksa benim gibi köri atın. Suyu, kavrulup tıkır tıkır olan pirince dökün ve her yarım litre su için 1 tavuk bulyon atın. Demleyin gitsin. Sıra yemeğe geldiiii....
Çin yemeği; Havuç ve kabak (hatta isterseniz biber ve mantar da ekleyebilirsiniz, hatta ve hatta çin yemeklerinde kaşu fıstığı da kullanılır seviyorsanız en sonunda ekleyebilirsiniz ilginç ve daha otantik bir lezzet olacağı kesin), kişi başı 1 adettten koyun minik boyluysalar. Bu sebzelerimizi juliyen (ki çin yemeklerinde şarttır) doğrayın, yapamam diyorsanız benim gibi soyma aletinizle ince dilimler yapabilirsiniz. Doğradığınız sebzeleri (her büyük bir sebzeye 1 çorba kaşığı, her minik 2 sebzeye 1 çor. kaşığı) zeytinyağı ve biraz soya sosu ile kavurun. Sebzelerinizin kendi renginde kalması için soya sosunu kavurduktan sonra hafifçe üstünde gezdirebilirsiniz, daha renkli bir sunum olur. Ben sebzelerin sosunda soya sosu sevdiğim için onları soya soslu kavururum. Hafif kıtırlaşınca tuz olarak tavuk bulyonu dökün ve sadece bulyon eriyene kadar ocakta tutun yoksa benim yemeğimdeki gibi bayılırlar. Çin yemeklerinde sebzeler her zaman kıtır bırakılır. En azından benim yediklerimde öyleydi. Kavurma sırasında önce havuçları tutun, onlar daha serttir. Bir kaba ayırdığınız sebzeler soğusa da olur, siz tavuk göğüslerini ince ince juliyene yakın doğrayın ve yine sıvı yağ ile kavurun, soya sosu ve kişniş (körü de olabilir ama fazlası bayarsa kaçının) katın arzu ederseniz kırmızı toz biberi katma aşaması yine kızartırken olabilir ama karabiber ve kimyonu sonda katın acılık verebilirler ve karabiber karartır yemeğinizi, onu kızartırken katmayın. Tavuğunuz piştiğinde, daha soslu haldeyken ateşten alın, fazla kızarıp kurumasına izin vermeyin. Sebzelerle harmanlayın. Yemek te budur afiyet olsun.
Sunum için benim gibi porsiyonlar hazırlayabilirsiniz. Misafiriniz gelicekse bunu büyük bir tabakta bir pasta gibi de sunabilirsiniz yani tüm pilav ortada ve tüm yemek kenarlarda da olabilir sizin hayal gücünüze kalmış. Dedik ya ; afiyet olsun.

Hiç yorum yok :